De branche wordt momenteel keihard geraakt en veel historische schepen dreigen voorgoed de licentie te verliezen door faillissementen. Een historisch schip verlies haar licentie bij faillissement, het is vervolgens niet meer mogelijk om een nieuwe licentie aan te vragen.
Als er geen hulppakket komt vanuit de overheid verdwijnen veel historische schepen voorgoed uit het Nederlandse beeld.
Handen ineen
Daarom riepen de boekingskantoren, aangesloten bij brancheorganisatie HISWA-RECRON, hun achterban en enkele andere partijen als BBZ en watersportondernemers de handen ineen te slaan om te voorkomen dat de vloot ten onder gaat.
De charterschepen, de Tallships, de bruine vloot…allen ‘zeilende passagiersvaart met schipper’ komen vanaf nu herkenbaarder naar voren onder de gezamenlijke naam de Hollandsche Zeilvloot.
De naam is, ondanks dat deze door de inzet van NAUPAR, HollandSail en Frisian Saling Company tot stand is gekomen, niet alleen bedoeld voor de honderd schepen die bij de drie boekingskantoren die lid zijn van HISWA-RECRON zijn aangesloten. Ook alle zelfstandig varende en schippers van andere boekingskantoren kunnen deze naam gaan gebruiken voor communicatiedoeleinden. Boode: “Hoe meer schippers en boekingskantoren die in de commerciële zeilende passagiersvaart actief zijn deze naam gebruiken, uitdragen en delen hoe sterker we staan. De toekomst vraagt om een gezamenlijke aanpak en daar is dit het startpunt van.” bron en meer informatie: www.hiswarecron.nl
Niemand weet hoe COVID-19 zich zal ontwikkelen. Wij kunnen volgens protocol zeilen met een aangepast aantal gasten, afhangend van het aantal huishoudens dat aan boord komt. Heb je hier vragen over of twijfel je nog? Neem gerust contact op, we staan je graag te woord. Hopelijk zien we jou snel aan boord!