Wist jij dat…de Klipperrace al sinds 1975 bestaat ? En is ontstaan uit een eindeloze discussie tussen 3 klipperschippers over wie, met welk schip, de beste combinatie zou zijn?
In de zeventiger jaren, het prille begin van de chartervaart, werd door mensen als Evert Verkerk (Zwarte Valk), Jan Bakker (Kaat Mossel) en Kees Velthuis (Zwarte Bonzem) aan de bar van de Drommedaris eindeloos gediscussieerd en gepocht over welk schip en welke schipper nu wel niet de beste combinatie was. Zoals Jan Bakker altijd zei: “Het is niet altijd de snelste klipper die wint maar de klipper die als eerste binnenkomt”.
Op zaterdag bonden de heren klipperschippers de strijd met elkaar aan in de Driestedenrace met een ankerstart in het Krabbersgat te Enkhuizen en een vrije keuze van route tussen Medemblik, Stavoren en Urk. Deze wedstrijd moest antwoord geven op de vraag “Welke klipperschipper kan het slimst en het snelst over het IJsselmeer navigeren”. Er werd gestreden op gezeilde tijd, dus het schip dat als eerste aankwam in haar klasse had gewonnen. Op zondag werd een Wedstrijdbaan gevaren. Zo kon je een fout gekozen route op zaterdag eventueel goed maken op de Olympische baan van zondag.
Evert Verkerk won met de Zwarte Valk in 1975 de Driestedenrace en Cees Velthuis was met de Zwarte Bonsem het snelste op de Wedstrijdbaan; hij werd tevens de overall winnaar. Het concept van de Enkhuizer Klipperrace met de Driestedenrace op zaterdag en de Wedstrijdbaan op zondag is daarna nooit meer gewijzigd. Na die eerste wedstrijd in 1975 met tien deelnemers groeide de Klipperrace uit tot een volwaardig evenement. De fanatiekste deelnemer was in die tijd waarschijnlijk Jan Bakker van de Kaat Mossel. Hij at het eerste jaar zijn sigaar bijna op toen bleek dat andere klippers rondjes voeren om zijn driemast getuigde schip. Tijdens een nachtelijke discussie in een café op Vlieland ontstond op de achterkant van een sigarendoos de spectaculaire tweemast-schoenertuigage waarmee hij nog vele wedstrijden zou winnen. De Kaat Mossel bleek daarna een geduchte tegenstander met vijf overwinningen in de Driestedenrace (’77, ’78, ’80, ’81, ’83) en vier overwinningen overall (’77, ’82, ’86 en ’90).
Klippers, kleinere uitvoering van de vermaarde theeclippers
De Hollandse klippers zijn afgeleid van de legendarisch snelle Engelse en Amerikaanse theeclippers, die in een wolk van zeil over de grote oceanen scheurden. Onze binnenvaart klipper die rond de vorige eeuwwisseling ontstond is de kleinere uitvoering van deze oceaanreuzen. Klippers hebben een plat vlak, een mooie geveegde kont en zijzwaarden. Het zijn de snelste zeilers die de Nederlandse binnen(vracht)vaart heeft gekend. Zij bevoeren alle binnenwateren, de Zeeuwse Stomen en de Zuiderzee. Zwaardere exemplaren gingen ook wel naar de Oostzee en Engeland.
Wist jij dat de Klipperrace uit twee races bestaat?
Op zaterdag wordt de befaamde Drie Steden Race gevaren. Deze race start met de spectaculaire ankerstart in het Krabbersgat bij Enkhuizen. Vervolgens moeten twee van de drie daartoe aangewezen boeien worden gerond. Deze boeien liggen bij Medemblik, Stavoren en Urk. De finish is weer in het Krabbersgat.
Op zondag wordt een Olympische baan gevaren. De twee klassen starten direct na elkaar en de banen lopen gedeeltelijk in elkaar over, waardoor het veld de gehele race goed bij elkaar blijft om de deelnemers een geweldige wedstrijd te laten ervaren.
Bron: klipperrace.nl/geschiedenis.html